Από τον Αλμπέρτο Λεβή και την Αρετή Κοκκίνου

ΜΟΥΣΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ

Γεια μας και καλό χειμώνα... αν καί ο καιρός,τήν ώρα που γραφόντουσαν αυτές οι γραμμές,ήταν σχεδόν ανοιξιάτικος,γιά νά μήν πούμε “καλοκαιρινός”.Πάντως εμείς,άς λάβουμε τά μέτρα μας γιατί ο Δεκέμβρης πλησιάζει...

Σέ άλλες σελίδες τού περιοδικού μας θά πρέπει νά έχετε δεί τά νέα από τό πάρτυ που έγινε στό ΚΑΛΛΙΔΡΟΜΙΟ γιά τήν επέτειο τού ενός χρόνου από τήν πρώτη εμφάνιση τών ΚΥΒΕΡΝΟΓΡΑΦΩΝ.Επιτέλους,γίναμε ενός έτους!Τώρα αρχίζουν τά δύσκολα,που λέει καί ένας γνωστός τραγουδιστής.Κατά τά άλλα,όπως θά διαβάσατε,τό πάρτυ κύλησε ομαλά,άν καί η προσέλευση ήταν κάπως μικρότερη από ότι περιμέναμε-όχι όμως καί τό κέφι. Οσο γιά τήν τούρτα,κανείς δέν έμεινε παραπονεμένος (εκτός από αυτούς που δέν ήρθαν,αλλά τί νά τούς κάνουμε;άς πρόσεχαν.)

Στίς 23/11,στό Κλειστό Γυμναστήριο Περιστερίου εμφανίζονται οι ΤΡΥΠΕΣ μέ support group τούς ZIGGY WAS.Μέσα στίς προθέσεις μας είναι νά πάρουμε μιά συνέντευξη από τό δημοφιλέστερο ίσως ελληνικό συγκρότημα σήμερα.Ελπίζουμε οτι θά είμαστε περισσότερο τυχεροί από ότι μέ τά ΞΥΛΙΝΑ ΣΠΑΘΙΑ,μέ τά οποία,παρά τίς επανειλημμένες μας προσπάθειες,δέν μπορέσαμε νά έρθουμε σέ επαφή (άν καί επιφυλασσόμαστε γιά τό μέλλον...)

Μερικά άλλα γεγονότα που δέν πρέπει επίσης νά χάσουμε:στίς 21 Νοεμβρίου,πάλι στό ΡΟΔΟΝ,έρχεται ο MICK TAYLOR,ενώ στίς 23 εμφανίζονται οι TRANSGLOBAL UNDERGROUND.Στίς 28,στόν ίδιο χώρο,θά έχουμε τήν ευκαιρία νά παρακολουθήσουμε τόν MOBY καί τήν επόμενη μέρα,μία από τίς μεγάλες μορφές τού rock,τόν ERIC BURDON.Τέλος,στίς 30 τού μήνα,σειρά έχει ο LUTHER ALLISON.

Στό τεύχος αυτό,τό ΜΟΥΣΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ αρχίζει τήν υλοποίηση ενός παλιότερου στόχου:τήν κριτική συναυλιών.Τό μέρος αυτό έχει αναλάβει η νέα συνεργάτις τής στήλης,Αρετή Κοκκίνου καί σάν πρώτη παρουσίαση έχει ετοιμάσει ανταπόκριση από τήν συναυλία τών PORCUPINE TREE,που έγινε στίς 26 του Οκτώβρη στό ΡΟΔΟΝ.Επίσης,μετά από πολλές περιπέτειες,κατάφερε νά πάρη μιά μικρή συνέντευξη από τόν κιθαρίστα τους,τόν Steve Wilson.

ΣΥΝΑΥΛΙΑ

Η συναυλία των Porcupine Tree, που πραγματοποιήθηκε στις 26 του Οκτώβρη στο Ρόδον, ήταν οπωσδήποτε μία από τις πιό ενδιαφέρουσες του φθινοπώρου ,και την περίμεναν με ανυπομονησία πολλοί φίλοι του συγκροτήματος .Με την εξαιρετικά επιτυχημένη τους εμφάνιση το Μάιο που μας πέρασε στον ίδιο χώρο, είχαν αφήσει τις καλύτερες εντυπώσεις .Ετσι, δεν φάνηκε καθόλου παράξενο το γεγονός ότι το Ρόδον γέμισε και πάλι . Την συναυλία άνοιξαν οι Purple Overdose,το πιο γνωστό και ένα απ' τα καλύτερα ψυχεδελικά ελληνικά σχήματα,παρ'όλο που δεν είχε αναφερθεί ότι θα υπάρξει support.Δυστυχώς, ο ήχος δεν ήταν ο ενδεδειγμένος ,με αποτέλεσμα να μην ακουστούν όπως έπρεπε,παρ'όλο που ο κόσμος τους επιφύλαξε καλή υποδοχή.

Στη συνέχεια, ανέβηκαν στη σκηνή οι Porcupine Tree,οι οποίοι ,ομολογουμένως, με ξάφνιασαν συνδυάζοντας το γνωστό ψυχεδελικό progressive ήχο τους με πειραματικά στοιχεία που παραπεμπουν σε ονόματα όπως οι Pink Floyd και οι King Krimson ,με ένα δυναμικό παίξιμο,το οποίο σε κάποιες στιγμές μπορούσε να χαρακτηριστεί και σκληρό ακόμη.Γι' αυτό, παρά τις σαφείς αναφορές σε τέτοια ιστορικά συγκροτήματα του παρελθόντος, κατάφεραν να δώσουν ένα άκουσμα αρκετά σημερινό,και σίγουρα εξαιρετικά ενδιαφέρον,με τη βοήθεια σοφά μελετημένων εφφέ.Με την ουσιώδη κι εντυπωσιακή παρουσία τους ενθουσίασαν το κοινό τους ,και έκαναν ένα αρκετά μεγάλης διάρκειας encore. Καταφέραμε να συζητήσουμε λίγο με τον κιθαρίστα-τραγουδιστή του συγκροτήματος,λίγο πριν την αναχώρησή τους .

-Είναι η δεύτερη φορά που βρίσκεστε ενώπιον του Ελληνικού κοινού.Πές μας λίγα πράγματα για την εμπειρία σου αυτή.
Το ελληνικό κοινό είναι πραγματικά καταπληκτικό.Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι βλέπουμε πολλούς νέους ανθρώπους να έρχονται στις συναυλίες μας στην Ελλάδα,πράγμα που δεν συμβαίνει στην πατρίδα μας ,για παράδειγμα.Η μουσική που παίζουμε θεωρείται λίγο εκτός μόδας,έτσι δεν έχει τόση απήχηση σε νεανικά ακροατήρια.Οι Έλληνες δεν είναι τόσο προσκολλημένοι στη μόδα, τα γούστα τους είναι μάλλον πιο σταθερά και πιο κλασσικά.

-Σε ποιές άλλες χώρες έχετε παίξει, και πώς ήταν τα πράγματα εκεί.
Έχουμε παίξει στην Ολλανδία, την Ιταλία,τη Γερμανία,την Αμερική.Στην Ολλανδία και την Ιταλία ο κόσμος ήταν όπως κι εδώ,σαν το ελληνικό κοινό.

-Σας συγκρίνουν συχνά με τους Pink Floyd,και άλλες παλιότερες μπάντες αυτής της τεχνοτροπίας.Τι έχετε να πείτε γι 'αυτό.
Είναι πολύ κολακευτικό για μας κάτι τέτοιο,γιατί οι Pink Floyd είναι ένα πολύ μεγάλο όνομα, και σίγουρα έχουμε επηρεαστεί απ' αυτούς.Ο δικός μας ήχος όμως έχει πολλά καινούργια στοιχεία,καθώς χρησιμοποιούμε περισσότερα σύγχρονα εφφέ,πλήκτρα κλπ.,που τα συγκροτήματα εκείνα, φυσικά, δεν είχαν τη δυνατότητα να ενσωματώσουν στη μουσική τους.

Δυστυχώς, ο χρόνος ήταν αρκετά περιορισμένος και δεν μπορέσαμε να συζητήσουμε κι άλλο, παρά μόνο να τον ευχαριστήσουμε και να του ευχηθούμε καλό ταξίδι.

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΗΧΟΛΗΨΙΑ

Στό 4ο τεύχος είχαμε μιλήσει γιά τά χαρακτηριστικά τού ήχου καί είχαμε δώσει κάποιες απλές μαθηματικές σχέσεις καί έννοιες.Μέ αυτές πιστεύουμε οτι μπορείτε νά πάρετε μιά πολύ γενική ιδέα τού πώς μία έννοια που αρχικά μόνο σάν αφηρημένη μπορούσε νά τήν δεί κανείς (δηλ.ο ΗΧΟΣ),έχουμε πετύχει νά τήν καθορίσουμε καί νά τήν μετρήσουμε μέ ακρίβεια.Ετσι,προχωρούμε σέ πιό πρακτικά θέματα.

Θά πούμε τώρα μερικά πράγματα γιά τό μικρόφωνο,τό πιό βασικό εξάρτημα που χρησιμοποιείται στήν ηχοληψία/ηχογράφηση (εκτός από τίς περιπτώσεις όπου ο ήχος,μέ τήν μορφή ηλεκτρικού ρεύματος,διοχετεύεται κατ'ευθείαν στό σύστημα εκείνο που θά τόν επεξεργαστεί,δηλαδή τήν κονσόλα μίξης καί/ή τό μαγνητόφωνο).

Τό μικρόφωνο είναι ένας μετατροπέας ενέργειας:δέχεται τήν (μεταβαλλόμενη χρονικά) μηχανική ενέργεια που παράγουν τά μόρια τού αέρα καθώς ταλαντώνονται,εξαναγκασμένα από τήν ηχητική πηγή καί τήν μετατρέπει σέ (μεταβαλλόμενη χρονικά μέ τόν ίδιο ρυθμό) ηλεκτρική ενέργεια. Υπάρχουν πολλών τύπων μικρόφωνα.

Ενας τύπος (που δέν χρησιμοποιείται συνήθως στήν μουσική ηχοληψία αλλά στήν “ηχοληψία” τής ανθρώπινης φωνής γιά τή μετάδοσή της από τό τηλέφωνο) είναι τό μικρόφωνο μέ κόκκους άνθρακα.Σ ΄αυτό,ένα συνεχές ηλεκτρικό ρεύμα μεταβάλει τήν έντασή του ανάλογα μέ τή μεταβολή τής αντίστασης τών κόκκων άνθρακα που περιέχονται μεταξύ ενός υποδοχέα από άνθρακα καί μιάς λεπτής πλάκας επίσης από άνθρακα.Πάνω σ'αυτήν τήν πλάκα πέφτει ό ήχος που προέρχεται από τήν ηχητική πηγή καί τήν αναγκάζει νά πάλλεται,πιέζοντας τούς κόκκους τού άνθρακα καί μεταβάλλοντας μέ αυτό τόν τρόπο τήν αντίστασή τους.

Στό ηλεκτροδυναμικό ή απλά δυναμικό μικρόφωνο,τά ηχητικά κύματα πέφτουν πάνω σέ ένα διάφραγμα που παρασύρει μέ τή σειρά του ένα πηνίο.Τό πηνίο αυτό κινείται μέσα σέ ένα μόνιμο μαγνητικό πεδίο οπότε,εξ αιτίας τού φαινομένου τής επαγωγής,παράγεται ένα ηλεκτρικό ρεύμα μέ μεταβαλλόμενη τάση (άρα καί ένταση) που διαρρέει τό πηνίο.

Στό πυκνωτικό μικρόφωνο,τό διάφραγμα πού δέχεται τά ηχητικά κύματα αποτελεί τόν ένα από τούς δύο οπλισμούς ενός πυκνωτή(ό άλλος είναι μία σταθερή μεταλλική πλάκα).Μέ τήν ταλάντωση τού διαφράγματος,μεταβάλλεται η απόστασή του από τήν πλάκα καί συνεπώς καί η χωρητικότητα τού πυκνωτή.

Τέλος,στό πιεζοηλεκτρικό μικρόφωνο (που σπάνια χρησιμοποιείται),τό διάφραγμα κατά τήν ταλάντωσή του πιέζει ένα πλακίδιο από χαλαζία ή άλλο ειδικό υλικό που ανάλογα μέ τήν πίεση που δέχεται εμφανίζει στήν επιφάνειά του μεταβαλλόμενα ηλεκτρικά φορτία.

Κάθε τύπος μικροφώνου έχει τά ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του,τά οποία προσδιορίζουν καί τόν τρόπο που θά χρησιμοποιηθή. Ενα από αυτά είναι η ευαισθησία,δηλαδή η ένταση εκείνη τού ήχου που θά χρειαστή γιά νά το διεγείρη.Οσο πιό μικρή είναι αυτή η ένταση,τόσο πιό ευαίσθητο είναι τό μικρόφωνο.

Ενα άλλο χαρακτηριστικό τών μικροφώνων είναι η αντίσταση που προβάλλουν στό ρεύμα που τά διαρρέει.Η αντίσταση αυτή (που ακριβέστερα ονομάζεται εμπέδηση,impedance),πρέπει νά είναι αρκετά μεγάλη ωστε νά μπορή νά χρησιμοποιηθή.

Μέχρι εδώ,εξετάσαμε τά μικρόφωνα ανάλογα μέ τόν τρόπο λειτουργίας τους.Στό επόμενο,θά τά δούμε από τή “ακουστική” σκοπιά΄τού πώς συλλέγουν τούς διάφορους ήχους.Δηλαδή,μέ απλά λόγια,άν χρειάζεται νά έρχεται ο ήχος μόνο μπροστά από τό μικρόφωνο ή καί από πλάγια ή πίσω από αυτό.Τό χαρακτηριστικό αυτό έχει πολύ μεγάλη σημασία γιά τήν εκλογή τού κατάλληλου μικροφώνου γιά μιά δεδομένη ηχητική πηγή καί χρήση.